Delete Google – avagy törölhetjük magunkat az internetről?

Új szabályozás lép életbe a személyes adatok törléséről
Új szabályozás lép életbe a személyes adatok törléséről

Ismerjük a mondást? „Ha nem vagy fent az interneten, nem is létezel.” Ez ma már kezd visszájára fordulni, ugyanis egyre nagyobb az igény az olyan jellegű végleges törlésekre, amelynek nyomán emberek, személyes adataikkal együtt teljesen eltűnhetnek a webről.

A kérdés már évek óta foglalkoztatja az internetes világot, a személyiségi jogok, a személyes adatokra vonatkozó szabályozások nyomán sokan és sokszor feltették a kérdést, hogy joga van-e a Google-nak, minden egyes kattintást örökre menteni? Joga van a Facebooknak a megosztott képeket véglegesen eltárolni? Felelni kell-e öt vagy tíz év múlva az internetre feltöltött képekért?

Az Európai UNIO korszerű adatvédelem mellett teszi le a voksát, ami a 27 tagállamban egyszerre fog hatályba lépni 2014. január. 1-én, és nem értelmezhető külön-külön. Bár a jogászok szerint a rendelet tele van fordítási hibákkal, és mivel később a magyar szöveg lesz a jogszabály szövege, ez akár értelmezési gondot is okozhat.

Az UNIO szerint személyes adatnak számít minden információ, ami az egyén magánéletével kapcsolatos, emellett a szakmai és közéleti tevékenység információi is személyes adatoknak számítanak. Mivel a megfogalmazás kissé homályos ezért ilyen szemszögből személyes adatnak számít az IP cím is akár, vagy a banki adatok, egészségügyi állapotról szóló információk is.

A lényege az adattárolási szabályozásnak, hogy a személyes adatok kezeléséhez kifejezetten kell a személyes hozzájárulás, ami visszavonható, így a szolgáltatónak minden ilyen esetben kötelessége lesz törölni az eltárolt információkat.

Természetes, hogy az EU-n kívüli országokra is kirótt szabályozás az olyan adattároló óriásoknak, mint a Google és a Facebook egyáltalán nem tetszik, és máris ellepték az internetet a nevezett cégek lobbistái, akik a szabályozást minden lehetséges módon kritizálják.

Magyarországon a szabályozás úgy fog kinézni, hogy elég lesz egyszer a magyar hatóságokhoz fordulni, ha el szeretnénk távolíttatni egy ránk mutató hivatkozást a keresőből. Amennyiben a szolgáltatók nem teljesítik a kérelmet, 2014-től egységesen akár éves bevételük 2 százalékára is büntethetők. Gondoljunk bele, mindez a Google vagy a Facebook esetében már igen jelentős összeg.

Ahhoz, hogy a szolgáltatók ennyire saját felfogásuk szerint tárolják a személyes adatokat nagyban hozzájárulhat az is, hogy maguk a közösségi oldalakon aktív életet élő emberek sem gondolkodnak felelősen a megosztott tartalmakat illetően.